تحقیق در مورد اندازه سازمان

دسته بندي : علوم انسانی » مدیریت
تحقیق در مورد اندازه سازمان
فرمت فایل : ورد- word
قابل ویرایش
تعداد صفحات : 16 صفحه
فهرست مطالب:
مقدمه
تاریخچه
طرفداران تعیین کننده بودن اندازه
انتقاد های موجود در رابطه با اندازه سازمان
تقسیم بندی سازمان ها
رابطه اندازه و پیچیدگی
رابطه اندازه و رسمیت
رابطه اندازه با تمرکز
رابطه محیط و اندازه سازمان
رابطه اندازه سازمان و بوروکراسی
رابطه کنترل با اندازه سازمان
ویژگی های سازمان های بزرگ
ویژگی های سازمان های کوچک
بخشی از متن :
مقدمه :
سازمان یک نهاد اجتماعی است که دارای هدف می باشد و سیستمی است که به داشتن یک ساختار آگاهانه ،فعالیتهای خاصی را انجام می دهد و دارای مرزهای شناخته شده ای است.سازمان ها تنها در اطراف ما وجود ندارند ، آنها نهاد ها و مؤسسات مهم اجتماعی این عصر می باشند. تکنولوژی بسیار پیشرفته کنونی که در خدمت تولید کالاها و ارائه خدمات است نمی تواند بدون سازمان های بزرگ وجود داشته باشد . سازمان های کوچک و بزرگ که تعداد آنها ،به سرعت رو به افزایش است ، می کوشند با بهره جستن از تلویزیون ،بازاریابی نوین و شیوه های مدیریت بر تعداد اعضای خود بیفزایند.وقتی سازمان کارکنان عملیاتی بیشتر استخدام می کند تا از مزایای اقتصادی حاصل از تخصص گرایی آنها بهره مند شود، در نتیجه تفکیک افقی افزایش خواهد یافت.مدیریت سازمان برای اینکه بتواند بین واحدهای مختلفی که در سطح افقی قرار دارند هماهنگی ایجاد کند ، تفکیک عمودی درون سازمان را افزایش می دهد .این توسعه یا بسط در اندازه موجب خواهد شد که سازمان از نظر جغرافیایی گسترش بیشتری پیدا کند که با این گستردگی مدیریت عالی نخواهد توانست به طور مستقیم بر فعالیتهای درون سازمان نظارت و کنترل کند و از قوانین و مقررات استفاده می کند تا رسمی سازی را در سازمان افزایش دهد و نهایتاً چون مدیریت عالی سازمان کم کم از سطوح عملیات دورتر می شود ،تصمیم گیری به صورت غیر متمرکز انجام می شود. بنابراین می بینیم که تغییرات در اندازه سازمان منجر به تغییرات ساختاری می شود.
ابعاد سازمانی به دو گروه طبقه بندی می شوند: ساختاری و محتوایی .
ابعاد ساختاری بیانگر ویژگی های درونی یک سازمان هستند .آنها مبنایی به دست می دهند که می توان بدان وسیله سازمان ها را اندازه گیری و با هم مقایسه کرد.
ابعاد محتوایی مصرف کل سازمان هستند مانند اندازه یا بزرگی سازمان ، نوع تکنولوژی ،محیط و هدفهای آن .آنها مصرف جایگاه سازمان هستد که بر ابعاد ساختاری اثر می گذارند .ابعاد محتوایی می تواند مبهم باشند.زیرا آنها نشان دهنده سازمان و محیطی هستند که ابعاد ساختاری در درون آن قرار می گیرد . برای ارزیابی و درک سازمان هر دو بعد ساختاری و محتوایی ضروری است.
تعریف اندازه سازمان :
یکی از ابعاد محتوایی سازمان اندازه سازمان است که بیشترین محققین معتقدند اندازه سازمان به صورت تعداد افراد یا کارکنان مشخص می گردد. که با بیان این مطلب اندازه را با کارایی می آمیزند.
تقسیم بندی سازمان ها:
1) سازمان بزرگ:سازمان های بزرگ به صورت استاندارد کار می کنند ،شیوه مدیریت آنها حالت مکانیکی یا ایستایی دارد و بسیار پیچیده اند .این پیچیدگی باعث می شود که برای انجام کارها و تولید محصولات پیچیده صدها متخصص مورد نیاز باشد.
2) سازمان های کوچک :ساختار سازمانی سازمان های کوچک حالت افقی دارد ،شیوه مدیریت آن ها ارگانیک یا پویا است و از استقلال بیشتری برخوردار هستند .نوآوری ،خلاقیت و ابتکار عمل به شد تشویق می شود .تماس نزدیک کارکنان با یکدیگر موجب ایجاد انگیزه و تعهد بیشتر آنان می شود.
3) سازمان های دو منظوره :سازمان هایی که دارای ترکیبی از منابع عظیم یا شرکت بزرگ باشند ولی از نظر سادگی و انعطاف پذیری همانند یک شرکت کوچک عمل می کنند.(ریچارد، ال،دفت،1379: 298 – 297).
بزرگی سازمان و ویژگی های ساختاری آن:
در رشته تئوری سازمان ،بزرگی سازمان به عنوان یک متغیر مهم به حساب می آید که بر طرح ساختار آن اثر می گذارد،ویژگی های ساختاری قابل بحث در این مبحث مربوط پیچیدگی،رسمیت،تمرکز می باشد.
دسته بندی: علوم انسانی » مدیریت

تعداد مشاهده: 7095 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 16

حجم فایل:70 کیلوبایت

 قیمت: 2,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: