تحقیق لامپ ها و انواع آن ها

دسته بندي : فنی و مهندسی » برق، الکترونیک، مخابرات
لامپ ها و انواع آن ها
فرمت فایل : ورد- word
قابل ویرایش
تعداد صفحات : 9 صفحه
بخشی از متن :
لامپ ها:
در دنیای الکترونیک، لامپ ها انواع بسیار گوناگونی دارند و در شکل ها، اندازه ها و ولتاژهای گوناگونی ساخته می شوند. متداول ترین نوع لامپ ها لامپ معمولی است که از یک فنر که به پایه های نگه دارنده اش وصل است و در درون حباب شیشه ای قرار دارد تشکیل شده است و در داخل این حباب معمولاً گاز هلیوم وجود دارد.
متداول ترین لامپ معمولی لامپ 220 ولتی 100 وات می باشد.
انواع لامپ ها: لامپ حبابی (معمولی)، لامپ نئون، لامپ زنون، لامپ آرگون، لامپ هالوژنی، لامپ های UV)Ultra Violet)، لامپ اشعه ی کاتدی، لامپ اشعه X و LED از انواع لامپ ها هستند.
الف) لامپ حبابی (معمولی):
همانطور که گفته شد این لامپ از یک فنر که به آن رشته می گویند و به پایه های نگه دارنده اش وصل است و در درون حباب شیشه ای قرار دارد تشکیل شده است و جنس این فنر از تنگستن است.
علت فنری بودن رشته کاهش طول آن می باشد و علت اینکه این لامپ از جنس تنگستن است نقطه ذوب بالای تنگستن و مقاومت زیاد آن می باشد (C 33800) چون وقتی لامپ روشن است دمای رشته فنر آن به حدود C 25000 می رسد و بیشتر فلزات در این دما ذوب می شوند و یا اینکه مقاومت کافی ندارند تا به این دما برسند و علت اینکه داخل شیشه لامپ گاز هلیوم (یا خلأ) می باشد این است که تنگستن در دمای C 25000 به راحتی با اکسیژن هوا واکنش داده و تبدیل به اکسید تنگستن که پودری خاکستری رنگ است، می شود و برای جلوگیری از این واکنش آن را در درون محفظه ی خلأ قرار می دهند و همچنین گاز هلیوم می تواند گرمای فنر لامپ را به بیرون شیشه لامپ منتقل کند.
لامپ حبابی در ولتاژهای گوناگونی عرضه می شود. متداول ترین این ولتاژها عبارتند از:
1/5، 3 ، 6 ، 12 و 220 ولت و طول فنر لامپ در هریک از این ولتاژها متفاوت است (کم یا زیاد است).
ب) لامپ های گازی دیگر:
لامپ نئون: این نوع لامپ را می توانید در فازمتر ها و در داخل بعضی از کلیدهای برق مشاهده کنید. همچنین در بعضی از مغازه ها نیز نوعی نوار نورانی قرمز قرار دارد که نوعی لامپ نئون است!
این لامپ در محفظه ای شیشه ای قرار دارد و در این محفظه دو الکترود و گاز نئون وجود دارد.
اگر ولتاژ دو سر این الکترود ها به حدود 100V برسد، گاز نئون از خودش نور تولید می کند و لامپ نئون روشن خواهد شد.
دسته بندی: فنی و مهندسی » برق، الکترونیک، مخابرات

تعداد مشاهده: 5309 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 9

حجم فایل:20 کیلوبایت

 قیمت: 2,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: