تحقیق درباره احمد شاملو

دسته بندي : علوم انسانی » تاریخ و ادبیات
تحقیق درباره احمد شاملو

فرمت فایل : ورد- word
قابل ویرایش
تعداد صفحات : 9 صفحه

فهرست مطالب:
تولد و سال‌های پیش از جوانی
دوران فعالیت سیاسی و زندان
ازدواج اول و چاپ نخستین مجموعه شعر
دستگیری و زندان
ازدواج دوم و انتشار هوای تازه
فعالیت‌های سینمایی و تهیه نوار صوتی
آشنایی و ازدواج با آیدا سرکیسیان
سفرهای خارجی
انقلاب و بازگشت به ایران
سرانجام
نظرات و اعتراض ها
آثار

بخشی از متن :
احمد شاملو شاعر، نویسنده، فرهنگ ‌نویس، ادیب و مترجم ایرانی است. آرامگاه او در امامزاده طاهر کرج واقع است. تخلص او در شعر الف. بامداد و ب. صبح بود.
شهرت اصلی شاملو به خاطر شعرهای اوست که شامل اشعار نو و برخی قالب‌های کهن نظیر قصیده و نیز ترانه ‌های عامیانه‌ است. شاملو تحت تأثیر نیما یوشیج، به شعر نو (که بعدها شعر نیمایی هم نامیده شد) روی آورد، اما پس از چندی در بعضی از اشعار منتشر شده در هوای تازه - و سپس در اکثر شعرهایش - وزن را یکسره رها کرد و به‌ صورت پیشرو سبک جدیدی را در شعر معاصر فارسی گسترش داد. از این سبک به شعر سپید یا شعر منثور یا شعر شاملویی یاد کرده‌اند. بعضی از منتقدان ادبی او را تنها شاعر موفق در زمینه شعر منثور می ‌دانند.
شاملو علاوه بر شعر، کارهای تحقیق و ترجمه شناخته ‌شده‌ای دارد. مجموعه کتاب کوچه او بزرگ ‌ترین اثر پژوهشی در باب فرهنگ عامیانه مردم ایران می ‌باشد. آثار وی به زبان ‌های سوئدی،انگلیسی،ژاپنی،فرانسوی،اسپانیایی،آلمانی،روسی،ارمنی،هلندی،زاگربی،رومانیایی، فنلاندی،ترکی ترجمه شده است.
دوران فعالیت سیاسی و زندان
در اوایل دهه ۲۰ خورشیدی پدرش برای سر و سامان دادن به تشکیلات از هم پاشیده ژاندارمری به گرگان و ترکمن‌ صحرا فرستاده شد. او همراه با خانواده به گرگان رفت و به ناچار در کلاس سوم دبیرستان ادامه تحصیل داد. در آن هنگام در فعالیت ‌های سیاسی شمال کشور شرکت کرد و بعدها در تهران دستگیر شد و به زندان شوروی در رشت منتقل گردید. پس از آزادی از زندان با خانواده به رضائیه (ارومیه) رفت و تحصیل در کلاس چهارم دبیرستان را آغاز کرد. با به قدرت رسیدن پیشه ‌وری و جبهه دموکرات آذربایجان به همراه پدرش دستگیر شد و دو ساعت جلوی جوخه آتش قرار گرفت تا از مقامات بالا کسب تکلیف کنند. سرانجام آزاد شد و به تهران بازگشت و برای همیشه ترک تحصیل کرد.
ازدواج اول و چاپ نخستین مجموعه شعر
شاملو در بیست و دو سالگی (۱۳۲۶) با اشرف ‌الملوک اسلامیه ازدواج کرد. هر چهار فرزند او، سیاوش، سامان، سیروس و ساقی حاصل این ازدواج هستند. در همین سال اولین مجموعه اشعار او با نام آهنگ ‌های فراموش شده به چاپ رسید و هم‌ زمان کار در نشریاتی مثل هفته نو را آغاز کرد.
دسته بندی: علوم انسانی » تاریخ و ادبیات

تعداد مشاهده: 6918 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 9

حجم فایل:24 کیلوبایت

 قیمت: 2,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: